Van Pinkeltje tot pik

Het eerste hoofdstuk uit het boek van Aly Liefhebber ‘Kleuters die mogen blijven en hun juffen ook…’ (deel 5)
Het hele hoofdstuk is te lezen in Onze Kleuterklas Community.

Van pinkeltje tot pik

’s Middags beginnen we in de kring. De kinderen mogen een keuze maken uit de volgende onderwerpen: voorlezen (zij mogen het boek bepalen), muziek, zangspelen en rijm- of raadspelletjes. De meeste stemmen gelden, maar als het aantal stemmen gelijk is, doen we twee onderwerpen.  Vandaag worden het zangspelen en een verhaal uit Pinkeltje. De oudsten willen graag het geheim-taalraadspel in een apart groepje. Samen bepalen we de keuze van de zangspelen. Het worden: ”We gaan op reis naar Londen”, “Verhuizen”, en “Jan en Piet gaan dansen”. Dit is een groepsgebeuren waaraan alle kinderen meedoen. Het is de gewoonte dat een oudste kleuter een jongste kleuter als spelpartner kiest.

Dat vraagt verantwoordelijkheid van de ene groep en geeft veiligheid voor de ander. Zo zijn we een half uur bezig en gaan dan terug naar het kleed om te luisteren naar de avonturen van Pinkeltje. Duimen verdwijnen in monden, een paar kleintjes gaan liggen. Na dit onderdeel gaan de kinderen die niet mee willen doen aan het geheimtaal-raadspel, spelen. De meesten kiezen een rustig kastspelletje (kwartetten), of gaan tekenen of verven.

Vijf kinderen, waaronder een jongste kleuter, blijven zitten en bedenken een woord, dat ze met gebarentaal aan de anderen duidelijk moeten maken. De openingswoorden zijn niet moeilijk te raden. Het zijn meestal poep en pies. Wim heeft binnenpret en weet een woord dat volgens zijn zeggen nog nooit is geweest. Hij maakt drie lettergebaren en de kinderen spellen: p, i, k. Ze kijken naar mijn reactie en als ik zeg dat dit ook een woord is, volgt er uiteraard een discussie. Ons vieze-woorden-repertoire is nu uitgebreid tot drie. Christel is heel vaardig in deze gebarentaal en bedenkt vier woorden. Isabel heeft alle Montessori-letterplankjes voor zich liggen en legt steeds de letters neer, die worden gezegd. Zij kan al lezen.

Het is half drie. Ook deze vijf kinderen gaan nu spelen. Het wordt een tikspel in de speelklas. Een groepje meisjes is paddenstoelen aan het vouwen. Christel, die zich bij hen heeft aangesloten, wil haar paddenstoel in een enveloppe als brief aan haar moeder geven. De anderen volgen haar voorbeeld. Als ze bemerken dat de paddenstoel veel te groot is voor de enveloppe, is dat voor hen geen enkel punt. Ze knippen de paddenstoel uit en vouwen hem op. En dan hup de enveloppe in. Om kwart over drie nemen ze de post mee naar huis.

wordt vervolgd…

Gerelateerde artikelen

Van Albert naar Christel

Het eerste hoofdstuk uit het boek van Aly Liefhebber ‘Kleuters die mogen blijven en hun juffen ook…’ Albert Het is alweer acht jaar geleden dat…

Al op heel jonge leeftijd wist ik dat ik kleuterleidster wilde worden.

Kleuterleidster Al op heel jonge leeftijd wist ik dat ik kleuterleidster wilde worden. Met mijn poppen in een kring speelde ik de juf van mijn…

De transitie van programma gericht onderwijs naar aansluitend onderwijs geven aan de kleuter in Nederland

“De moeilijkheid zit hem niet in de nieuwe ideeën, maar in het kunnen loslaten van de oude ideeën, die tot in de verste uithoeken van…

Kiesbord in de praktijk: Wat vinden onze kleuterleerkrachten van dit middel?

Het kiesbord, mits er gebruik van wordt gemaakt, is het een niet te missen onderdeel van de kleuterklas, door sommigen verafschuwd door anderen geliefd. Maar…

Wat schooldirecties zouden moeten beseffen over het kleuteronderwijs…

In de online WSK inspiratie-meetingen van afgelopen week werden weer vele interessante onderwerpen besproken waar de kleuterleerkracht van vandaag mee te maken krijgt. Een steeds…

Aankomende evenementen

%d bloggers liken dit: