Doorstromen van 2 naar 3 met rekendoelen

De auteurs van dit artikel laten u zien hoe goed overdachte rekenhoeken zowel voor groep 2 als voor groep 3 voldoende uitdaging kunnen bieden.

Source: Doorstromen van 2 naar 3 met rekendoelen

 

“Jonge kinderen leren de wereld te ontdekken door te spelen en doen zo allerlei reken- en wiskundige ervaringen op. In de kleutergroepen is daar volop de gelegenheid voor. In groep 3 verschuift dit zogenaamd informeel leren naar meer formeel leren, vaak met behulp van een rekenmethode. In de methoden vindt de verwerking veelal tweedimensionaal plaats, terwijl het ‘echte’ doen voor jonge kinderen – ook in groep 3 – essentieel is. Eigen ervaringen zorgen voor een grote betrokkenheid en vormen het fundament voor begrip en het later kunnen toepassen.”

Gerelateerde artikelen

Kiesbord in de praktijk: Wat vinden onze kleuterleerkrachten van dit middel?

Het kiesbord, mits er gebruik van wordt gemaakt, is het een niet te missen onderdeel van de kleuterklas, door sommigen verafschuwd door anderen geliefd. Maar…

Al op heel jonge leeftijd wist ik dat ik kleuterleidster wilde worden.

Kleuterleidster Al op heel jonge leeftijd wist ik dat ik kleuterleidster wilde worden. Met mijn poppen in een kring speelde ik de juf van mijn…

“Bijzonder weinig aandacht voor kleuter in PABO-opleiding”

Kleuterleerkracht zijn. Wat is het een mooi vak! Na een 4-jarige opleiding aan de PABO (voltijd) en een succesvol afgeronde stage, ben je er klaar…

“Bijzonder weinig aandacht voor kleuter in PABO-opleiding”

Kleuterleerkracht zijn. Wat is het een mooi vak! Na een 4-jarige opleiding aan de PABO (voltijd) en een succesvol afgeronde stage, ben je er klaar…

Vrij spel vs. methode volgen – Een kijkje in de kleuterklas

In dit artikel duiken we een aantal kleuterklassen in en laten we een aantal kleuterleerkrachten aan het woord om hun verhaal te doen over het…

Aankomende evenementen

%d bloggers liken dit: