Vouwlesje – de kikker vanuit de dubbele driehoek

Hieronder een lesopzet vanuit de KLOS-opleiding.

Komt dit je bekend voor?
Herkenbaar uit je eigen opleiding?

Misschien heb je zelf nog materiaal dat je wilt delen?

 

Graag je reactie onder dit bericht of per mail naar lidaboonstra@onzekleuterklas.nl

Beginsituatie:

De kleuters kunnen de dubbele driehoek vouwen. De manier van aanbieden zoals ik het wil doen is onbekend.

Doel:

Het kunnen vouwen van de kikker m.b.v. een vouwreeks. Het zelf kunnen ‘lezen’ en navouwen van de vouwreeks.

Speelleeractiviteit:

vouwen

Speelleermiddel:

vouwreeks, vouwbladen

 

D.W. Evaluatie:
Lesopzet:
De vouwles wordt gegeven aan de 4 kleuters die het verst zijn met vouwen.
De vouwreeks ligt op rafel en elke kleuter krijgt een vouwblad van 16×16 cm.
De kleuters hadden de vouwreeks al eens gezien toen ik met de andere groepjes bezig was. Ze wisten dan ook al snel hoe ze de vouwreeks moesten ‘lezen’ en navouwen.
Dat het vouwsel ook af en toe moest worden omgedraaid was soms niet duidelijk, maar toch hebben ze alle vier de kikker gevouwen met maar een klein beetje hulp.

Gerelateerde artikelen

Al op heel jonge leeftijd wist ik dat ik kleuterleidster wilde worden.

Kleuterleidster Al op heel jonge leeftijd wist ik dat ik kleuterleidster wilde worden. Met mijn poppen in een kring speelde ik de juf van mijn…

Vrij spel vs. methode volgen – Een kijkje in de kleuterklas

In dit artikel duiken we een aantal kleuterklassen in en laten we een aantal kleuterleerkrachten aan het woord om hun verhaal te doen over het…

Vrij spel vs. methode volgen – Een kijkje in de kleuterklas

In dit artikel duiken we een aantal kleuterklassen in en laten we een aantal kleuterleerkrachten aan het woord om hun verhaal te doen over het…

Worden verworvenheden verworpen?

Dit verhaal is geschreven tijdens de KLOS-opleiding door H.S. n.a.v. artikel ‘Verworvenheden van het kleuteronderwijs’ door Helma Brouwers (januari 1983) We hebben dit verhaal teruggevonden…

Aankomende evenementen

%d bloggers liken dit: