Het nieuwe gemeentehuis verrijst 

Voorzichtig gaan we ermee naar de feestzaal, waar ik aanwijzingen krijg hoe ik ze met punaises vast moet prikken. Er zijn nog steeds kinderen bezig met het produceren van vloeipapieren bloemen, maar nu zijn het corsages voor de feestvierders. Ik prik er speldjes aan en bevestig ze op de kleding. Judith heeft er nog geen genoeg van en spietst een reeks bloemen aan een ijzerdraad, die als plantensteun werd gebruikt. Dat idee vindt navolging, het kost veel vloeipapier, maar als ik zie met hoeveel betrokkenheid ze het bruidsboeket in elkaar zetten, laat ik ze ermee doorgaan.

In de speelklas bouwen ze op de grote, horizontaal liggende touwladder die ongeveer een halve meter van de grond ligt, een gordijnen hut. Op de touwladder liggen twee matten. Op de beide hoeken binnen in het touwrek staan twee stelten vastgemaakt met touw. Een lang touw wordt als vierkant aan de bovenkant van het wandrek en de stelten gespannen, waaroverheen gordijnen worden gehangen. De hele hut wordt dicht gemaakt op een opening aan de voorkant na, die als deur dienst moet doen. Het plafond moet ik dichten met vitrage die ik met knijpers aan de zijlijnen bevestig. Voor de ingang bouwen ze van banken, bouwkisten en planken een prachtig bordes. Nu begrijp ik waarom ze de touwladder hoger wilden hebben: de hut is niet zomaar een bouwsel, maar het gemeentehuis!

De kinderen zijn overal in groepjes bezig met de voorbereiding van het trouwfeest. Het lijkt of ze het onafhankelijk van elkaar doen, maar toch loopt alles vloeiend in elkaar over. Er worden tijdens het spel klaarblijkelijk toch afspraken gemaakt, of ze maken met elkaar een soort stripverhaal zonder afspraken, door gewoon een vervolg te maken op een activiteit die ze anderen zien doen. Terwijl ik me de tijd gun om een kopje koffie te drinken, verzamelt Ebrina alle kinderen in de jassenhal om zich heen. Vier jongens slepen nog gauw een paar banken in de bouwhoek, die als kerk dienstdoet, daarna verdwijnen ook zij naar de hal.

Het vierde hoofdstuk uit het boek van Aly Liefhebber ‘Kleuters die mogen blijven en hun juffen ook…’ (deel 10)
Het hele hoofdstuk is in z’n geheel al te lezen in Onze Kleuterklas Community.

wordt vervolgd…

 

 

Gerelateerde artikelen

Van Albert naar Christel

Het eerste hoofdstuk uit het boek van Aly Liefhebber ‘Kleuters die mogen blijven en hun juffen ook…’ Albert Het is alweer acht jaar geleden dat…

Al op heel jonge leeftijd wist ik dat ik kleuterleidster wilde worden.

Kleuterleidster Al op heel jonge leeftijd wist ik dat ik kleuterleidster wilde worden. Met mijn poppen in een kring speelde ik de juf van mijn…

Vrij spel vs. methode volgen – Een kijkje in de kleuterklas

In dit artikel duiken we een aantal kleuterklassen in en laten we een aantal kleuterleerkrachten aan het woord om hun verhaal te doen over het…

Vrij spel vs. methode volgen – Een kijkje in de kleuterklas

In dit artikel duiken we een aantal kleuterklassen in en laten we een aantal kleuterleerkrachten aan het woord om hun verhaal te doen over het…

Kiesbord in de praktijk: Wat vinden onze kleuterleerkrachten van dit middel?

Het kiesbord, mits er gebruik van wordt gemaakt, is het een niet te missen onderdeel van de kleuterklas, door sommigen verafschuwd door anderen geliefd. Maar…

Reacties

Aankomende evenementen

%d bloggers liken dit: