Wie durft?

Welke directeur durft het aan om met een klosser in zee te gaan die qua werkwijze handelt volgens het gedachte goed van het kleuteronderwijs zoals het ooit is begonnen?

  • Een klosser waarbij  het welbevinden van de kleuter bovenaan op haar wensenlijst staat.
  • Een klosser waarbij de kinderen mogen spelen en mogen ontdekken; ook de dingen waarvoor ze nu behoed worden en dus beperkt in hun ontwikkeling. Ik denk bijvoorbeeld aan een echt serviesje in de poppenhoek i.p.v. plastic, aan een pan die groot genoeg is om echt in te kunnen roeren ook als daar iets in zit.
  • Waar kinderen enthousiast worden van een muziekles.
  • Waar kinderen met open mond luisteren naar een vertelling en als het ware kruipen in een prentenboek.
  • Waar de spanning nog groter wordt als de juf achter de poppenkast kruipt.
  • Waar kinderen op de grond werken
  • Een klosser die geen methode nodig heeft, geen planbord, geen observatiesysteem in de zin van afvinken, maar die gaat voor wereldverkenning, verwondering, beleving en zintuiglijke ontwikkeling.

Dan bent u wellicht op zoek naar mij; een 60 jarige klosser met ruim 35 jaar onderwijservaring en vele ontwikkelingen meegemaakt. Een klosser die geraakt wordt omdat de kleuter geen kleuter meer mag en kan zijn.

Reageer: aangeboden@wsk-kleuteronderwijs.nl o.v.v. Wie durft?

Noot redactie:  Deze klosser zoekt dus een baan die bij haar past.